JOUANNAUD Marie-Pierre (MCF)

I specialize in Second Language Acquisition, specifically the acquisition of English as a foreign language. I am interested in establishing a link between knowledge of foreign language acquisition processes (especially regarding listening comprehension) and language teaching and assessment methods, in my work as a researcher and a teacher trainer.

 

Research projects :

Participation in the scientific interest group (GIS) RéAL2 (second language acquisition network). Co-organization of a workshop on L2 lexical acquisition at Lyon 2 (2019).

2019-2021 : Copolangues project (with Université Grenoble Alpes). Collaboration between linguists and statisticians for the application of automatic data clustering to foreign language assessment.

2017-2022 : FLUENCE (PIA eFRAN funding). Participation in the LUCIOLE team (English), design of a serious game for listening comprehension in elementary school.

2012-2020 : Innovalangues (an ANR-IDEFI project). Coordinator of the English ’SELF’ team, ‘Système d’Evaluation en Langues à visée formative’ (design of a placement test in English for university students).

CV - HAL

Journal articles :

  • Jouannaud, M.-P., & Hilton, H. (à paraître). Représentation phonologique des mots en langue étrangère. Les Langues Modernes.
     
  • Coulange, S., Jouannaud, M.-P., Cervini, C., & Masperi, M. (2020). From placement to diagnostic testing : Improving feedback to learners and other stakeholders in SELF (Système d’Evaluation en Langues à visée Formative). Language Learning in Higher Education, 10(1), 195205. https://doi.org/10.1515/cercles-2020-2015
     
  • Jouannaud, M.-P., Thévenon, M., Biros, C., & Fries, M.-H. (2018). Benchmarking comprehension exams on the CEFR a posteriori : An exploratory experiment. ASp. La Revue Du GERAS, 74, 163172. https://doi.org/10.4000/asp.5507
     
  • Cervini, C., & Jouannaud, M.-P. (2015). Ouvertures et tensions liées à la conception d’un système d’évaluation en langues, numérique, multilingue et en ligne, dans une perspective communicative et actionnelle. Alsic. Apprentissage des Langues et Systèmes d’Information et de Communication, 18(2), Article 18, n° 2. https://doi.org/10.4000/alsic.2821
     
  • Jouannaud, M.-P., & Payre-Ficout, C. (2013). Favoriser l’autonomie en apprentissage des langues : L’exemple de deux dispositifs pour les futurs professeurs des écoles. Les Langues Modernes n°4/2013 : « Apprendre à s’autoformer en langues : approches créatives et outils numériques ».

Communications :

  • Jouannaud, M.-P., Coulange, S., & Perret, A.-C. (2021). Piloting an automatic clustering algorithm to supplement placement test results for large groups of students. ALTE 7th International Conference, Madrid, 154157. https://www.alte.org/IntConfProceedings
     
  • Jouannaud, M.-P. (2019). Evidence in favor of combining different kinds of vocabulary tests as diagnostic tools of inadequate listening comprehension. Vocab@Leuven 2019, Louvain.
     
  • Payre-Ficout, C., Jouannaud, M.-P., & Loiseau, M. (2018). Entre méthode expérimentale et recherche-développement : Un jeu pour développer la compréhension de l’oral au primaire. Colloque Les méthodologies de la recherche dans le domaine de l’acquisition et de l’apprentissage des langues secondes, Montpellier.
     
  • Jouannaud, M.-P. (2017). Piloting a diagnostic test of prosodic sensitivity for English L2 learners. EUROSLA 2017, 27th Conference of the European Second Language Association, Reading, UK.
     
  • Jouannaud, M.-P., Payre-Ficout, C., & Loiseau, M. (2017). LUCIOLE : a digital game to enhance oral comprehension skills for primary school learners. EuroCALL 2017, Southampton.
     
  • Payre-Ficout, C., Jouannaud, M.-P., & Loiseau, M. (2017). La construction du sens par le jeu aux cycles 2 et 3. Colloque annuel de la Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur, Reims.
     
  • Biros, C., Fries, M.-H., Jouannaud, M.-P., & Thévenon, M. (2017). Benchmarking a specialised reading comprehension examination on the CEF a posteriori. Colloque GERAS, Université Lyon 3.
     
  • Jouannaud, M.-P. (2015). What do FL teachers need to know about L2 acquisition research ? TPRS workshop, Agen.
     
  • Jouannaud, M.-P., & Payre-Ficout, C. (2014). L2 input in French official instructions for elementary school. International Conference on Child Foreign Language Acquisition, Vitoria-Gasteiz, Espagne.

(site under construction)