AYACHI Zeineb

La recherche en linguistique appliquée anglaise de Zeineb Ayachi porte principalement sur la Psycholinguistique, notamment la manière dont les apprenants perçoivent l’apprentissage de la langue. C’est dans cette perspective que sa thèse de doctorat intitulée : "les principales sources d’anxiété liées aux compétences linguistiques chez les étudiants tunisiens de l’Anglais à des fins spécifiques" a alimenté sa recherche sur d’autres volets.

Alliant l’enseignement et la recherche, Zeineb s’intéresse aussi à d’autres axes de recherche, notamment l’évaluation des compétences et les stratégies d’apprentissage. Zeineb est passionnée par la recherche pluridisciplinaire. Ce volet de recherche est issu d’une collaboration entre deux disciplines qui paraissent éloignée l’une de l’autre mais qui sont en fait complémentaires. A cet égard, Zeineb, en collaboration avec une chercheuse en Marketing, a travaillé sur un article intitulé : "Les communautés virtuelles et le bien être ; une revue systématique de la littérature". Ce travail a mis en exergue plusieurs axes de recherche qui pourraient réunir plusieurs chercheurs de disciplines diverses.

L’évolution de l’environnement socio-éducatif requiert des enseignants et chercheurs toutes disciplines confondues une réflexion commune pour aborder les tendances émergentes de la société contemporaine. C’est dans ce contexte que la linguistique appliquée apparaît comme un élément convergeant alliant sciences exactes et sciences humaines.  

Publications

  • Ayachi, Z. (2023). Identity Orientation in an English as a Lingua Franca Context : A Case Study. International Journal of Social Sciences : Current and Future Research Trends (IJSSCFRT). Volume 18, N° 1, pp 294-311. https://ijsscfrtjournal.isrra.org/index.php/Social_Science_Journal/article/view/1378/144
     
  • Ayachi, Z, (2018). The Effect of Culture and Gender on English Learning Strategies : The Case of Tunisian and German Learners. The Reading Matrix : An International Online Journal Volume 18, Number 1, April 2018.
     
  • Ayachi, Z, (2017). Speaking Anxiety : Order or Disorder ? Paper presented at Order and Disorder : International conference Proceedings ; University of Jendouba, ISBN : 1977735266 ISBN-13 : 978-1977735263. Available at www.amazon.com
     
  •  Ayachi, Z. (2017). Peer and Teacher Assessment in EFL Writing Compositions : The Case of Advanced English Major Students in Jendouba, Tunisia. The Reading Matrix : An International Online Journal Volume 17, Number 1, pp. 156- 168, April 2017.
     
  •  Ayachi, Z. (2016). The main sources of language-skills-specific anxiety in Tunisian ESP Students. TAYR Quarterly Journal Volume 3, Issue 2, pp. 10-53 June 2016.
     
  •  Ayachi, Z. (2016). ELT evaluation : the issue of in-company English training in Tunisia. Modern Journal of Language Teaching Methods (MJLTM). ISSN : 2251-6204. Vol.6, Issue 3, June 2016.
     
  •  Ayachi, Z. (2015). Adult Learning Strategies in an Onsite Training Program in Tunisia. The Reading Matrix Volume 15, Number 2, pp. 80-100 September 2015.
     
  •  Ayachi, B. A. Z. (2015). An investigation of workplace English teaching and target needs At the Institut National de la Statistique (INS). A Thesis Presented in Partial Fulfilment of the Requirements of the M. A Diploma in Applied Linguistics. English for Specific Purposes World, ISSN 1682-3257, www.esp-world.info , Issue 48, v.16.

Conférences

  • June 12 -14 2020 : Member of the organizing comittee of the Conference on Digital Economies – Bucharest
  • April 12th, 2018 : Co-organizer of Science and Humanities study day at the Higher Institute of Human Sciences of Jendouba.
  •  April 12th, 2017 : “Reading anxiety in ESP learners”. Annual Symposium on Reading, Higher Institute of Human Sciences of Jendouba,
  • March 3-4, 2017 : Teacher self-development and the weak link” Tunisia TESOL 4 th international conference on Professionalism in ELT.
  •  October 28 - 29, 2016 : “Peer and Teacher assessment in EFL writing compositions : the case of advanced English major students in Jendouba, Tunisia”. Annual International Conference of The Tunisian Association of Young Researchers (TAYR) : Evaluation and Assessment of Educational Approaches and Practices.
  •  February 12-13, 2016 : “ELT evaluation : the issue of in-company training in Tunisia” Tunisia TESOL 3rd international conference on ELT in the 21st century Global and local concerns. November 6-7, 2015 : “Order and Disorder in speaking anxiety sources.” The third international conference on Order and Disorder in Jendouba-Tunisia
  •  April 16-18, 2015 : “Revisiting machine translation teaching.” The first international Translation and Interpretation conference :New Voices on the Market place (TINVOM)
  •  February 12-14, 2015 : “Networked classrooms.” Tunisia TESOL 2nd international conference on Emerging Technologies Evolving Pedagogies in ELT.
  •  February 6-8, 2014 : “Curriculum development, implementation, and evaluation.” The first Tunisia TESOL conference on Curriculum development

email : zeineb.ayachi68@gmail.com

Téléphone/WhatsApp : +216 21 524 967