17 novembre 2023 - Journée d’étude "Regards croisés sur le genre"
« Regards croisés sur le genre »
Journée d’étude du laboratoire TransCrit
Conférencier invité : Eric Fassin (IUF / Paris 8)
Date : Vendredi 17 novembre 2023
Lieu : Campus Condorcet
Organisation : Erwan Pépiot (erwan.pepiot02@univ-paris8.fr)
Programme
10h15 - Accueil et remarques introductives par Claire Bourhis-Mariotti et Vincent Broqua (direction de TransCrit)
10h30 - Marie Nadia Karsky
The Gut Girls de Sarah Daniels : traduire une pièce féministe sur l’histoire sociale des femmes au tournant du XXe siècle.
The Gut Girls, pièce écrite par Sarah Daniels en 1988, pose des questions d’ordre féministe et social : elle présente un groupe de jeunes ouvrières qui éviscéraient les animaux du Marché aux Bestiaux de Deptford, au tout début du XXe siècle. Le statut de ces jeunes femmes est ambigu : objet de répulsion pour les hommes, elles leur inspirent aussi de la crainte et un respect relatif. En fin de compte, leur emploi est remis en cause en partie par l’avènement de la réfrigération, et la communauté des « Gut Girls » sera obligée de se séparer, chacune des jeunes femmes trouvant comme elle le peut une solution pour survivre. Je travaille en ce moment sur la traduction collective de cette pièce avec un groupe de collègues d’universités différentes, dans le cadre d’un projet proposé et dirigé par Agathe Torti Alcayaga (Université Sorbonne Paris Nord), et je présenterai la pièce sous l’angle du processus de sa traduction, m’attardant notamment sur quelques difficultés liées à l’humour, aux jeux de mots et au verbe truculent que Daniels attribue à ses personnages.
11h10 - Marie Chantre
La conceptualisation du corps : une étude quantitative du genre dans la littérature britannique et américaine.
We can consider bodily experience to be the origin, if not the very foundation, of our understanding of the world. Following on from the ideas originally developed in phenomenology, Cognitive Linguistic theory maintains that bodily experiences are founding components of language and the structuring of thought (Lakoff 1987, Langacker 1987). However, because of the fundamental and universal nature of bodily experience, its conceptualization is also an important foundation of individual and socio-cultural identity. Indeed, the concept of the body is crucial to understanding key social and bodily structures such as sexuality, social taboos and self-evaluative emotions.
11h40 - Erwan Pépiot
Voix de femmes, voix d’hommes : quand le biologique rencontre le social. Le cas de locuteur·rices bilingues anglais/français.
L’étude de la voix genrée relève de problématiques complexes et éminemment pluridisciplinaires. Elle renvoie non seulement à des mesures acoustiques et perceptives, mais également à des questions d’ordre anatomique et sociologique. Après avoir décrit brièvement l’état de la littérature phonétique sur le sujet, je présenterai les résultats d’une recherche portant sur les productions de locutrices et locuteurs bilingues anglais/français. La hauteur de la voix (F0 moyenne), l’intonation (variations de F0), la qualité de voix, la réalisation des voyelles (formants vocaliques) et celle des consonnes occlusives (VOT) ont été étudiées. Les données recueillies suggèrent l’existence de normes phonétiques socialement construites et dépendantes du genre et de la langue parlée, auxquelles se conforment les locutrices et locuteurs bilingues. Cela constitue un nouvel argument pour s’éloigner des conceptions purement « anatomistes » de la voix, que l’on retrouve encore régulièrement dans la littérature phonétique, et pour prendre davantage en considération les facteurs culturels et sociaux.
12h20 - Sabina Tabacaru
WOMAN IS SEXUAL OBJECT and MAN IS GENES. Violence and Hate Speech in Incel Discourse.
Involuntary celibates (incel) are a community that operates on online forums, mainly targeting women. The link between involuntary celibates and terrorism has been discussed in the media as well as in academic work (Hoffman, Ware, & Shapiro, 2020 ; O’Malley, Holt, & Holt, 2020). My talk explores the dangers linked to the hate speech and violence openly discussed on such websites, which allow the development of a specific language and ideology among the users. This topic is particularly important with regards to ideology, and the way power relations between men and women (dominance and subordination) should be kept and developed (Lazar, 2005 ; Fairclough and Wodak, 1997). The users consider that a woman can only be used for sex, and consent is not a factor that should be taken into account. Calls for violence against women are frequent and supported by most users on such forums. The users seem to adhere to faulty reasoning processes (if a, then b) and false biological views that they promote as “common sense.”
12h50 - Pause déjeuner
14h10 - Bernard Cros
South African Rugby Culture and the Acceptance of Violent Heteronormative Masculinity.
Rugby union is identified as an eminently masculine sport, involving strength and a measure of physical violence intrinsic to the game’s objectives, although rules are supposed to ‘civilize’ it (Elias, N. and E. Dunning. Quest for Excitement : Sport and Leisure in the Civilizing Process. Oxford : Blackwell, 1986). In South Africa more than in any other rugby playing country, aggression, physical strength and the occasional ‘cheap shot’ have always been part of the local style of play. The physicality of the players is often put forward in international comparisons. From the 1920s onwards, in addition to its profoundly rural identity, South African rugby, and its perception, were also largely predicated on an eminently political project as was an activity suited best to the conquest of power by the Afrikaners and the National Party. Every little Afrikaner boy had to play rugby and display his budding manhood on the field preparing him to play his future role as a leader of White South Africa and accepting violence along the way. However, heteronormative views of rugby as normally violent were shared across other racial groups (Coloureds and Blacks), pointing to such a conception of rugby beyond racial barriers.
What is left of this culture in the 21st century now that the professional rugby players are considered as ‘assets’ in a capitalistic activity needing protection to avoid loss of revenue ? This paper intends to gauge the evolution of this culture at the professional level but also in schools where the future professionals are manufactured. It will also consider whether the lingering effects of this dominant view of rugby have hindered the growth of women’s rugby in South Africa compared to other nations.
14h45 - Yannick Blec
Surveying Black Masculinities in the 21st Century : African American Male Identity (Re-)Construction in Popular Cultures.
Black masculinity is often reduced to stereotypes of hypermasculine individuals, especially in the U.SA. This is the case in music, cinema, TV shows, literature, and many other mainstream and mass culture art objects. Therefore, the images of Black male individuals which are conveyed have been biased to correspond to those clichés. When, in the 1970s, Blaxploitation became a major genre in the movie industry and that Black directors decided to create films for Black audiences, it was at the same time as the transformation of the music from funk, disco, and R&B to hip hop and then its political messages—a movement that has continued until the 21st century.
In this presentation, I intend to analyze the transformations of representations of African American male individuals in cinema and music, but also in mass media, including social networks. I want to probe the ways African Americans have queered the monolith of “Black identity.” Using famous examples such as Marvel movies, hip hop tracks, and/or social media clashes (among others), this analysis will be made from gender, sexual, and social perspectives.
15h20 - Rémy Bethmont
From Feminist to LGBTQ Affirmation : Drafting and Using the Scottish Episcopal Church’s Gender-Neutral Marriage Service.
The Scottish Episcopal Church is a moderately liberal denomination in the Scottish religious landscape. In 2007 it rather surprisingly came up with a new marriage service which included an option for an entirely gender-neutral liturgy. This was at a time when same-sex marriage was neither on the political or religious agenda in Scotland. The paramount concern behind this option in the new service (an option that turned out to be immensely popular in the denomination) was affirming gender equality between men and women. However from the beginning of the work of the liturgy commission that drafted the new service in the early 2000s, it can be argued that the choice of gender neutrality as the vehicle for the affirmation of the equality of men and women in marriage was seen by some of the liturgy commission members as an opportunity to help towards the eventual, full inclusion of same-sex couples in the life of the denomination. The use that was subsequently made of the new service, once authorized in 2007, three years after the Civil Partnership Act, testifies to the liturgical productivity of feminist concerns for queer people. The queer performance of the feminist gender-neutral marriage service was one of the elements that paved the way for the gender-neutral redefinition of marriage by the Scottish Episcopal Church’s General Synod in 2017, three years after same-sex marriage had been made legal in the civil sphere.
15h50 - Juliette Mélia
Les représentations intersectionnelles de Renée Cox dans le contexte des guerres culturelles.
Mon intervention appliquera une grille de lecture intersectionnelle sur les attaques politiques subies par Cox lors des guerres culturelles. Son statut de femme noire a-t-il contribué à faire d’elle une cible privilégiée ? Le fait de faire partie d’un groupe subissant des subordinations multiples rend-il le travail plus sujet à controverse ? Les artistes sont-iels plus affectés par la censure ? Y a-t-il une opposition, voire un conflit, entre identité noire et identité de femme ? La photographie de Renée Cox permet de se poser ces questions, notamment en matière d’intersectionnalité représentationnelle, c’est-à-dire comment les images de genre et de race convergent dans la culture occidentale pour créer des narrations uniques et spécifiques considérées comme appropriées aux femmes de couleur. Dans le cas de Cox, il s’agira de montrer comment elle s’appuie sur ces stéréotypes pour les subvertir en les déconstruisant de l’intérieur.
16h20 - Pause café
16h40 - Invité : Eric Fassin (LEGS – CNRS / Paris 8)
D’un paradigme l’autre ? L’auteur et l’œuvre / l’homme et l’artiste.
Faut-il séparer l’homme de l’artiste ? Mais aussi : le peut-on vraiment ? La question est d’une actualité récurrente, qu’il s’agisse de Woody Allen ou de Roman Polanski. Elle n’épargne pas le passé, comme pour Gauguin ou Picasso. Et pourquoi cette phrase s’énonce-t-elle toujours au masculin ? C’est bien sûr qu’elle renvoie aujourd’hui à des accusations de violences sexuelles et sexistes. Nul ne propose de séparer la femme de l’artiste. Ce n’est pas seulement qu’on peut continuer de réduire les artistes à leur sexe quand il s’agit de femmes. De fait, l’art féminin, et en particulier féministe, met volontiers en scène la personne de l’artiste ; il en propose des représentations incarnées, par exemple dans les performances. Il s’énonce aujourd’hui souvent à la première personne. Ce partage de genre définit un paradigme nouveau dans les arts : l’homme et l’artiste (et la femme ?). Il se distingue du paradigme hérité de la littérature sur les rapports entre l’auteur et l’œuvre, objet d’étude de la sociologue Gisèle Sapiro. S’il s’enracine au dix-neuvième siècle, avec Baudelaire ou Flaubert, il résonne depuis, de Céline à Houellebecq. La confrontation de ces deux paradigmes révèle que l’ancien n’est pas moins genré que le nouveau, tant on s’est refusé à penser l’auteur au féminin ; c’est d’ailleurs maintenant que nous redécouvrons le mot « autrice ».
Ressource : billet de blog Mediapart, tribune L’Obs